concert Het Symfonisch Collectief

kamerorkest SymCo Breda: Pastorale 2.0

Het Symfonisch Collectief (kortweg SymCo) onder leiding van Geert Schrijvers bestaat nog niet lang, maar heeft in haar korte bestaan een duidelijke niche voor zichzelf geclaimd: de verrassende programmering. Dat maakt het niet alleen aantrekkelijker voor de dirigent en de orkestleden, maar ook worden de toehoorders verrast en verrijkt door de muzikale wendbaarheid van het orkest en hun subtiel tegendraadse wijze van programmeren.

 

Het SymCo vertelt muzikale verhalen.

Deze keer is de bijzondere figuur Ludwig van Beethoven de persoon waaromheen een heel programma is ophangen. Op het programma staan een zestal werken, met als belangrijkste compositie Beethovens Zesde Symfonie, bijgenaamd "De Pastorale".

Beethovens symfonie heeft vijf delen, die allemaal gevoelens beschrijven die een mens (of in ieder geval Ludwig zelf) kan bespeuren wanneer hij de vrije natuur instapt.

In deze vijf delen beschrijft Beethoven het ontwaren van opgewekte gevoelens bij aankomst op het land, de rust en kalmte bij een stromende beek terwijl de vogels boven je in de takken hun lied zingen, een samenkomen van landlieden die een feestelijke dans uitvoeren, een stevige onweersbui die de zaak (letterlijk) in het water laat vallen en ten slotte vreugde en dankbare gevoelens nadat de storm is uitgewoed. Je weet hoe het gaat.

Dat is na de pauze.

Voor de pauze worden deze vijf sferen op een heel andere manier gevangen, met korte composities van andere componisten. Zo speelt het SymCo de betoverende "Pastorale d'été" van Arthur Honneger, het tweede deel uit het vioolconcert van Saint-Saëns, drie volksdansen uit Lincolnshire van Percy Aldridge Grainger, speciaal voor blazers gearrangeerd, de "Temporale" (stormmuziek) uit de Barbier van Sevilla door Gioacchino Rossini en tot slot een werk voor cello en orkest van Antonín Dvořák met de naam "Klid". Eigenlijk is er geen Nederlandse vertaling voor het Tsjechische woord Klid. Het beste zou je de titel kunnen omschrijven als “de stilte en de rust van het woud”).

 

Vol trots presenteert het SymCo de twee solisten, die door hun inspirerende wijze van musiceren en samenwerken een nieuwe dimensie aan het programma toevoegen:

 

Marie de Thouars (viool) volgde haar eerste vioollessen aan De Nieuwe Veste te Breda, eerst bij Paul Fischer en later bij Paul De Meyer. Voor haar eindexamen aan de muziekschool ontving zij de Jan de Breet-rpijs voor het beste openbare examen. In 2008 begon zij haar studie aan het conservatorium in Maastricht, waar zij lessen volgde bij Robert Szreder. Na haar Bachelor-opleiding heeft zij ook haar Master of Music in Maastricht gedaan en in 2014 zeer succesvol afgerond. Tijdens deze master volgde zij lessen bij haar vesta viooldocenten Robert Szreder en Piotr Jasiurkowski. Ook heeft zij masterclasses gevold bij Guido De Neve te Antwerpen. Jaap Bolink bouwde in 1990 de viool die zij bespeelt, de zogenaamde Bols-viool. Deze bijnaam dankt het instrument aan een schildering van een flesje Bols aan de binnenkant van de klankkast. Dit mooie instrument, evenals de Lamy-strijkstok worden haar in bruikleen gegeven door het Nationaal Muziekinstruimentenfonds.

 

Bianca Bongers (violoncello) volgde haar studie aan het Fontys Conservatorium in Tilburg, waar zij in juni 2014 de opleiding Master of Music met een 9 afrondde. Deze studie bij Monique Heidema werd gecompleteerd met lessen bij Dmitri Ferschtman, Monique Bartels en Daan Manneke (compositie).

Bianca richt zich voornamelijk op hedendaagse muziek. Zo speelde ze samen met vooraanstaande ensembles als Insomnio, Lunapark, Amsterdam Bridge Ensemble en L'instant Donné (FR). Zij werkte samen met componisten als Steve Reich, Michel van der Aa en Wim Hendrickx. Ze gaf concerten met haar soloprogramma Roots & Remnants, waarin de nieuwste muziek voor cello solo wordt gekoppeld aan werken uit de barokperiode. Met dit programma speelde ze o.a. op de festivals Incubate en Frisse Oren. Ook was ze met haar ensemble The Spring Collective te horen tijdens festival Crosslinx, waarbij zij kon samenwerken met een grootheid als  zangeres/componiste Shara Worden (VS).

Samen met pianist/componist Kevin Toma gaf Bianca vele filmconcerten: met de combinatie van soundscapes en live improvisatie blazen ze oude arthouse-films een nieuw leven in. Ze speelden o.a. op Lowlands, de Melkweg en in EYE Amsterdam. Bianca nam ook deel aan projecten van de Nederlandse orkest- en ensemble academie, waaronder het NJO Musica Globus ensemble o.l.v. barok- en volksmuziekspecialist Miloš Valent en het NJO kamerorkest o.l.v. Clark Rundell.

Haar eerste werk voor symfonieorkest werd uitgevoerd door de Filharmonie Antwerpen, naar aanleiding van haar deelname aan Soundmine '14 in Neerpelt (BE). Bianca werkte mee aan diverse live registraties, waaronder de cd 'Tombeau' van Daan Manneke.

 

  • aanvang14:00 uur
  • entree€15
naar de agenda